Wednesday, June 16, 2010

Tips Mendapat Anak Comel dan Cerdas

Minggu ini gembira rasa hati sebab adik kesayangan telah disahkan hamil 2 bulan. Emm..tak lama lagi dapatlah anak buah yang pertama.......tak sabar rasanya...hari ini rasa nak mencoret sedikit diblog ni.

Sering kali kita perhatikan dalam masyarakat kita ada anak-anak yang dilahirkan oleh ibu bapa yang biasa-biasa tetapi mendapat anak yang sangat comel, berkulit cerah dan cerdas serta aktif atau sekurang-kurangnya mempunyai pembawakan disukai orang. Adapula yang ibu bapa yang sangat cantik dan kacak tetapi memperolehi anak-anak yang kurang dari segala segi. Sedih bukan? Ia saya akui ini adalah ketentuan Allah SubhanahuWataala dalam menentukan segala-galanya. Tapi jangan dilupa Alquran dibekalkan kepada kita sebagai penunjuk jalan dan sebagai rujukan usaha-usaha yang boleh dilakukan untuk memperolehi anak seperti yang diidam-idamkan

Dengan itu timbullah banyak amalan2, zikir2 serta surah2 yang bagus untuk diamalkan semasa mengandung, antaranya:

  • Surah Yusuf - untuk anak yang cantik rupa dan akhlak
  • Surah Luqman – untuk anak yang cerdik
  • Surah Yaasin – untuk anak yang teguh hati dan tidak terpengaruh dengan maksiat
  • Surah Maryam – untuk memudahkan bersalin
  • Surah al-Hujurat – untuk membanyakkan susu ibu
  • dan bermacam-macam doa yang boleh diperolehi dalam buku2 doa.

Tips yang saya amalkan:

1. Membaca AlQuran terutamanya surah Yusuff

saya memang sentiasa mengamalkan amalan membaca AlQuran sekurang-kurang nya satu helaian lembaran AlQuran setiap hari atau setidak-tidaknya jika tidak sempat, saya mengamalkan membaca pelbagai surah pendek ketika memandu ke tempat kerja. Sejam memandu banyak kali juga dapat saya baca. Al-Quran adalah Syifaa. Yang paling penting, bacalah surah Yusuff setiap hari walaupun sehari sehelai sekurang-kurangnya. Jangan langsung ditinggalkan amalan ini. Bagi saya Surah Yusuff sangat lengkap pakejnya. Jika berkelapangan, bolehlah membaca surah-surah di atas juga.

2. Memasang CD dan Siaran radio Islamic

Ketika mengandung saya telah menukar siaran radio kepada IKIM fm atau berselang seli dengan memasang CD Ayat2 AlQuran. Ini bagus untuk mendedahkan bayi dalam kandungan dengan ayat2 suci dan alunan nasihat2 yang berguna

3. Melakukan Sunat Hajat di samping sembahyang 5 waktu

Saya akan melakukan solat hajat sekurang-kurangnya sekali sehari memohon dipermudahkan sepanjang kandungan dan kelahiran serta mengurniakan anak yang comel, putih(saya memang taksub nak anak putih) dan pintar

3. Memandang benda yang cantik

Jika ada benda-benda menjijikkan, buruk dan tidak cantik, saya seboleh-bolehnya elakkan mata saya dari memandangnya. Jika benda itu cantik, bersih barulah saya memandang puas-puas..

4. Menjaga makanan

Saya tahu ramai yang tidak bersetuju jika saya katakan saya tak berani makan kicap, kopi dan benda2 berwarna hitam. Mungkin ia tiada kaitan dengan warna kulit anak, tapi entahlah..setiap kali nak minum kopi saya jadi was2. Tapi bagus juga sekurang2nya kandungan kita bebas kafien. Selain tu saya selalu makan benda-benda baik seperti yang disunnahkan seperti kurma, delima, kismis, zaitun dan semua jenis buah-buahan (paling suka limau sunkist)

5. Menjaga Lidah, sikap

Semasa mengandung juga digalakkan menjaga lidah, menjaga sikap, menjaga perangai, menjaga hati dan sebagainya terutama dengan suami, ibu bapa dan kawan-kawan agar anak yang dikandung beroleh segala kebaikan dan keberkatan. Alhamdullah suami banyak mengamalkan amalan sunat, mengaji, bersedekah, bersabar dengan saya dan sentiasa tenang. Jangan sesekali menganiaya binatang walaupun ada orang yang hobinya memancing. Takut2 ikan yang dipancing kesakitan. Lainlah jika ia memang mendapat sumber rezeki dari itu sahaja. Jika tidak tak perlulah.

6. Memohon ampun dan maaf kepada suami 2 kali sehali

Memandangkan saya berjauhan dengan ibu-bapa, saya hanya menelefon emak setiap hari dan memohon ampun bila setiap kali bertemu. Selain ibu bapa, saya akan memeluk dan mencium suami sambil mohon ampun pagi sebelum pergi kerja dan sebelum tidur malam harinya. (Jika tidak mengandung saya hanya mohon maaf sekali sehari diwaktu pagi sahaja he..he.)


7. Sepanjang proses bersalin

Suami sentiasa ada di sisi sambil membaca Yassin, dan Alhamdullillah proses kelahiran saya begitu mudah. Lebih kurang 1 jam bermula sakit dan bersalin (itupun saya mampu bergurau dengan suami) Walaupun saya merasai bagaimana hebatnya sakit bersalin, tapi hanya sekejap sahaja. Saya tak dapat gambarkan kawan-kawan yang mengalami sakit hingga 2-3 hari..Adusss.. Mungkin sebab itulah Allah berikan nikmat syahid kepada ibu yang meninggal semasa melahirkan anak. Bukan saja pengorbanan sakit melahirkan, tapi juga banyaknya amalan semasa mengandung.

Itulah serba sedikit yang saya dan suami amalkan, dan Alhamdullillah(dengan Izin Allah..) dan saya bersyukur sangat, saya dianugerahkan seorang putera yang sangat comel dan kacak (seperti bayi lelaki impian saya) dan seorang puteri yang sangat comel dan cerdas (seperti bayi perempuan impian saya)

Kini si abang dah 7 tahun, dia sangat pintar dan mudah di ajar di sekolah rendah mahupun sekolah agama

Si adik hampir 2 tahun dah boleh bantu saya susun baju, dan mengenali pelbagai objek dan benda dengan mudah.

Dalam tulisan sebelum ini pun saya tegaskan saya bukan mahu mendabik dada tapi cuma ikhlas berkongsi amalan-amalan saya. Ini kerana ketika kecil, saya dikategorikan hitam, tidak comel. Suami pula berkulit biasa-biasa sahaja. Alhamdullillah dengan Izin Allah kedua-dua anak saya sangat cerah kulitnya...

Alhamdullilah...


Doa semasa hamil

Ya Allah, peliharalah anakku ini selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkau yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah di dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada RasulMu. Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya, baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad S.A.W, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.

6 comments:

  1. Terima kasih kak atas perkongsian yang amat bermakna ini =)

    ReplyDelete
  2. petua yg paling bagus...amalkan bacaan surah....huhuh tq

    ReplyDelete
  3. Wah.. perkongsian yang sangat bermanfaat. Terima kasih admin. Petua Cepat Hamil

    ReplyDelete
  4. Ade hadith ke yang menyokong surah surah di atas untuk.tujuan mendapatkan karakter anak anak tertentu ... jangan beramal.membabi buta...pastikan ada hadith yang menyokong ... wallahua'lam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Bagi saya tak salah nak beramal walaupun takde hadith. Semestinya beramal dengan ayat Al Quran itu elok. Tak ada istilah kena pasti ada hadith baru boleh beramal. Keyakinan terhadap Allah SWT dan Al Quran tu penting.

      Delete